-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:42892 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

صوفيان براي تحقير علم و تحقيقات علمي، حديث معروف «لَيسَ العِلمُ بِكثرهِ التَعليمِ وَ التَعَلُم بل نورٌ يَقدُفه الله في قَلبِ مَن يَشاء» را دستاويز قرار داده، و به اين وسيله دانش را محكوم مي كنند، آيا برداشت آنان از اين حديث صحيح است؟

1 ـ به فرض اينكه مراد از آن حديث اين باشد كه انسان بايد براي رسيدن به حقيقت علم، دست از تعليم و تعلم كشيده و در گوشة خانقاه مشغول ذكر و ورد شود، تا اينكه از عالم غيب علم به صورت مرغي به قلب او پرواز كند، ولي آيا ميتوان با اين حديث دست از آن همه آيات و اخبار كه دربارة اهميت تعليم و تعلم وارد شده، و آن را راه نجات و رسيدن به سعادت قرار داده است، بكشيم، اگر تعليم و تعلم طريق كشف حقايق نيست، پس چرا اينقدر درباره مذاكره علم، و بحث و غور در مسائل علمي و حضور در مجلس عالم، و ثبت و ضبط علوم، و انتشار آن در ميان مردم، تأكيد شده است؟ مگر مكرر نشنيده ايد كه پيشواي بزرگ مذهب جعفري امام صادق(ع) مجلس درسي عظيمي داشت و عدد مجموع شاگردان آن حضرت به چهار هزار نفر مي​رسيد، اگر تعليم و تعلم را راه وصول به حقايق نبود، چرا حضرت، اين روش را تغيير نداده و مانند مراشد و خانقاه نشينها با آن شاگردان معامله نمي​كرد؟! آن بزرگوار، در آن مجلس تنها بيان احكام نمي نمود، بلكه هرگونه مسائل ديني و علمي و استدلالي و غير استدلالي در آن مجلس مورد بحث واقع مي شد، كساني كه با اخبار سر و كار دارند به خوبي اين سخن را تصديق مي​كنند. 2 ـ اگر تعليم و تعلم، نور دانش را در دل روشن نمي‎كند، چرا آنهائي كه سالها صورت بر خاك خانقاه گذارده​اند در مسائل علمي و آنچه مربوط به توحيد و معاد و تفسير قرآن مجيد و فهم اخبار اهلبيت است، اينقدر عاجزند؟ اينها كه علوم اصطلاحي و يوناني نيست كه بگويند به آنها كار ندارند، چرا سخنان شيخ صفي الدين يا حسين بن منصور حلاج با سخنان علامة حلي و علامة مجلسي و سيد مرتضي و شيخ انصاري قابل مقايسه نيست؟ اينك كتابهاي آنها را… برداريد و مطالعه كنيد و قضاوت نمائيد و اگر اتفاقا در ميان متصوفه كساني پيدا شوند كه اطلاعات ديني و علمي داشته باشند، مانند «غزالي» آنهم از بركت همين تحصيلات رسمي است! اشخاص دانشمند و تحصيل كرده وقتي مي توانند به نتايج دانش برسند، و از منافع علم و روحانيت آن برخوردار شوند و دلهاي آنها به نور علم روشن گردد، كه دانايي را با تقواي و تهذيب اخلاق توأم نمايند و گويا مراد از آن حديث شريف هم همين باشد كه نبايد تنها به تعليم و تعلم اكتفا كرد، بلكه علاوه بر تعليم و تعلم بايد به تقوي و تهذيب اخلاق هم پرداخت تا نورانيت و فيوضات و بركات ديگري از ناحيه خداوند بر آنها افاضه شود.




جلوه حق

حضرت آيت الله مكارم شيرازي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.